Guillaume de Ridder
Al in het eerste seizoen op het podium
Guillaume de Ridder is geen gewone jongen… Van het karten via het rallyrijden naar de rallycross, dat is zijn parkoers dat met geen ander te vergelijken is en dat ook zwaar lijkt te zijn. Maar de rijder uit Nijvel staat met beide voeten op de grond en heeft ook goed stel hersens. Zijn recente aanwerving als ingenieur bij het prestigieuze Renault F1-team is daar een bewijs van. Hij weet wat hij wil en ook wat hij niét wil…
Dankzij Zelos heeft hij de overstap kunnen maken naar de rallycross, waar hij afgelopen seizoen mee streed in het wereldkampioenschap RX2, zo’n beetje het voorportaal van het World RX-kampioenschap. Guillaume heeft er snel de weg naar het podium gevonden en strijd geleverd voor een plaats in de top drie van het kampioenschap. Dankzij een overwinning in de kwalificaties – én de snelste ronde – tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen in Kaapstad (Zuid-Afrika) heeft Guillaume De Ridder zijn podium plaats veilig gesteld. Op dit moment is zijn toekomst nog niet zeker, maar het doel is om weer een seizoen in de RX2 te doen en op de titel te mikken.
De mening van Guillaume De Ridder
“De komst van sterren als Petter Solberg, Mattias Ekström en Sébastien Loeb in de World RX heeft de rallycross-discipline een ‘boost’ gegeven. Elk jaar komt er meer publiek naar de wedstrijden voor het wereldkampioenschap. De topwagens evolueren: ze zijn spectaculair, accelereren van 0 tot 100 km/uur sneller dan een F1-wagen en zijn heel goed te sturen. De organisatoren hebben de mogelijkheden om de discipline verder te ontwikkelen goed gezien. Daarom hebben ze ook de tweede divisie een andere naam gegeven: RX2. Het is een echte show voor de toeschouwers die moeiteloos het verloop van een wedstrijd kunnen volgen: ze zien alles, de races zijn intens en kort en de eerste over de eindstreep heeft gewonnen!
In tegenstelling tot wat men denkt, moet je in rallycross hyper-precies en strategisch rijden. Tijdens de kwalificaties gaat het om de tijd over vier ronden. Die maakt uit of je naar de halve finales overgaat. Het komt er dus op aan gedurende om vier ronden performant te zijn, om vier kwalificatieronden te rijden zonder de minste fout te maken. Op de terreingedeelten is dat niet evident. In World RX en in RX2 gaat het om tienden van een seconde! En het is strategisch want de invoering van de ‘joker-lap’ heeft een nieuwe dimensie aan de discipline gegeven. Je moet als rijder het juiste moment kiezen om die verplichte langere ronde te maken. En ook: de tijd om je aan te passen aan het circuit is beperkt. Als je zoals ik dit jaar in RX2 niet de circuits kent, heb je maar twee keer vier ronden in de vrije training om ze te leren, de lijnen en details van de baan in je op te nemen en de juiste ‘set-up’ te kiezen. Dat is echt niet veel. Mijn ervaring als ingenieur en mijn kartervaring helpen me bij die set-up, terwijl mijn vermogen als rallyrijder om me snel aan te passen me helpt om de lijnen te vinden en om de voetangels in het parkoers te ontwijken. Bovendien moet je je banden sparen. Je mag per weekend immers maar acht banden (waarvan vier nieuwe) gebruiken. Het zijn superzachte banden die snel hun effectiviteit verliezen. Je moet er dus goed bij nadenken. Het is echt een manier van rijden die voldoening geeft. Het is een beetje zoals bij heuvelklimrace: vanaf de eerste meter moet je 100% zijn, niet de minste fout maken, koel zijn om het juiste moment te kiezen voor je joker-lap….dat alles vraagt een goede fysieke en mentale conditie. Damien Dupon helpt me heel veel op het gebied van mijn fysieke voorbereiding.”
Erelijst van Guillaume De Ridder
Geboren op 19 januari 1993
2017 derde in het wereldkampioenschap RX2 RX2
2016 finalist ‘Stuurwiel RACB’ nationaal rally team Peugeot 208 R2
2014 kampioen van België Groep N Mitsubishi Lancer EVO 9
2013 7-de in het Junior Kampioenschap van België Ford Fiesta R2
finalist ‘Stuurwiel RACB’ nationaal rally team Peugeot 208 R2
2011 vice-kampioen van Frankrijk KF2
2010 kampioen van België KF2
Benelux-kampioen KF2
5-de in het Europees kampioenschap KF2
3-de in de karting 24 Uren van Le Mans KF2
winnaar van de 200 km van Angerville KF2
2009 3-de in het Belgisch kampioenschap (eerste Rookie) KF2
3-de in het Frans kampioenschap (eerste Rookie) KF2
Wedstrijdkalender 2018
15 april World RX2 Barcelona (Spanje)
29 april World RX2 Montalegre (Portugal)
13 mei World RX2 Mettet (België)
27 mei World RX2 Silverstone (Groot-Brittannië)
10 juni World RX2 Hell (Noorwegen)
01 juli World RX2 Holjes (Zweden)
05 augustus World RX2 Trois-Rivières (Canada)
02 september World RX2 Lohéac (Frankrijk)
16 september World RX2 Riga (Letland)
30 september World RX2 Cota (USA)
14 oktober World RX2 Estering (Duitsland)
25 november World RX2 Kaapstad (Zuid Afrika) |